Reflektioner & Tankar





Reflektioner & Tankar - Inlägg publicerade i sociala medier

4 augusti - Börja med efterrätten


Sommaren är en bra tid att leva och leka med nybörjarsinnet, mindfulness tredje attityd, om du inte brukar göra det i vanliga fall.


Tänk dig för en sekund tillbaka till barndomen, nyfikenheten, spänningen och det där lilla pirret när du för första gången skulle göra något nytt och lustfyllt. Du visste inte riktigt vad som väntade, men hade öppnat upp för att ta emot stunden med alla dina sinnen. Du var redo.


Hur gör du idag när du är nybörjare på något? Ofta berättar människor att de sällan provar något nytt, det är ju så enkelt att göra som tidigare. Och om de väl testar nytt, tar prestationen genast kommandot – och hur kul och lustfyllt blir det då?

 

Så träna under några dagar och låt det lustfyllda nybörjarsinnet få ta plats. Släpp gamla sanningar, öppna upp och testa något nytt. Starta med små vardagliga händelser, till exempel hälsa på fem främlingar under en dag, släpp förbi någon i kön, ta en ny väg till jobbet, starta med efterrätten, kliv upp på motsatt sida, skriv med din "ovana" hand – ja den här listan kan göras hur lång som helst. Gör din egen lista och reflektera över vad du upptäcker med dig själv i stunden och kom ihåg att vända ryggen åt prestationen.

Njut och ha kul - Lycka till!


Läs mer om mindfulness och Här & Nu-programmet



28 juli - Hur har du det med ditt tålamod?


Att träna sitt tålamod är den andra attityden inom mindfulness. Att lära sig konsten att stå ut med väntan och träna på att behålla lugnet oavsett om det gäller ett försenat tåg, bilkön, svårigheter av olika slag eller när det inte händer något alls. Du kanske själv har upplevt situationer där autopiloten agerat fritt utan någon som helst eftertanke när du blivit frustrerad, irriterad eller rastlös? När det händer går också kroppens inre organ på högvarv till exempel blodtryck och stresshormoner. Det kan också vara lätt att åka iväg med tankarna ofta och planera vad som ska hända här näst – som om vi alltid är på väg någon annan stans och inte orkar vara kvar och uppleva nuet, det enda stället där vi kan påverka.


  • Träna under några dagar på att lägga märke till hur du själv agerar när du kommer i situationer som testar ditt tålamod. Hinner du lägga märke till vad som händer inom dig, i kroppen, hur dina tankar går innan du agerar – eller hinner autopiloten oftast före och vad upplever du då?
  • Träna också på att stanna upp för att lägga märke till var du har dina tankar – är dom här och nu, i framtiden eller tänker du ofta på sådant som redan har hänt?

 

Lycka till!

 

Läs mer om mindfulness och Här & Nu-programmet



24 juli - Kom ihåg att inte döma eller bedöma


Att inte döma/bedöma är en av sju attityder i mindfulness. Det handlar om att lätta sitt eget bagage och släppa gamla förutfattade meningar och idéer. Tänk dig att se omvärlden, situationer, dina vänner, din partner med nya ögon – varje dag. Som om det vore första gången det hände.


Testa imorgon och se vad som händer. Träna på att lägga märke till hur dina tankar går, om du lätt ramlar tillbaka till gamla uppfattningar och bedömningar kan du bryta och tänka nytt och nyfiket. Lägg också märke till vad som händer med dig när du tänker nytt.


Lycka till!




7 juli - En snäll och vänlig sommar till dig

Kanske är du mitt i semestern eller kanske står den precis för dörren. Hoppas i vilket fall du har det gott. Tillhör du den som redan har planerat in varje ledig dag, eller den som tar dagen som den kommer? Självklart finns det inga rätt och fel, men tricket ligger i att känna efter vad du själv faktiskt behöver och inte ”bara gå på” i gamla spår.


Det finns de som säger att lyckliga människor lägger sina pengar på upplevelser och mindre på föremål. Kanske beror det på att saker ofta tappar sin attraktion ganska så snabbt, medan upplevelser kan återupplevas i minnen, ord och bilder om och om igen.


Men oavsett vad du väljer att göra, gör det med övertygelse. Det beror massor på dig själv hur din semester blir. Det gamla uttrycket ”det är inte hur du har det, utan hur du tar det” håller även för semestern. 


Så unna dig att njuta, skilj på arbete och ledighet för din egen skull, dra gränser där det behövs - du kommer aldrig att kunna tillfredsställa alla omkring dig och då är det klokt att veta var du har dig själv. Att känna efter vad du själv vill och lyssna efter egna signaler för att veta vad du har behov av , ja det kan ta en stund om du är ovan, men jag lovar att det är värt det. Kom också ihåg att likväl som du är snäll mot andra, är det minst lika viktigt att vara snäll mot dig själv också.


Jag önskar dig en riktigt fin och snäll sommar.




Några tips till dig

Andningsövning när du vill pigga upp dig

Håll för vänster näsborre med ett finger och andas djupa långsamma andetag – in och ut – genom höger näsborre. Det här är gasen i din kropp som ger dig mer energi. Ett bra sätt om du vill pigga upp dig.


Andningsövning när du vill komma till ro

Håll för höger näsborre med ett finger och andas djupa långsamma andetag – in och ut – genom vänster näsborre. Det här är bromsen i din kropp som får dig att slappna av och komma till ro. Prova gärna om du har svårt att sova.


Lycka till!


PS TIPS till dig som vill leva mera hållbart, lära dig med om dig själv och må ännu bättre i vardagen – höstens mindfulnesskurs startar 26e augusti