Kanske nåt för dig

Kanske något för dig - Inlägg publicerade i sociala medier

6 juli - Släpp taget en stund

Ibland kan det vara klokt att distansera sig och inte ta sig själv på för stort allvar. Semestern kan bli både nyttig och lärorik om du vågar släppa taget en stund.

 

Tillhör du de 73 procenten som kollar jobbmejlen när du är ledig kan du öva på att tänka till.

- Behöver du kolla eller är det möjligt att låta bli?

 

Tillhör du de som verkligen behöver kolla - nu krymper procentsatsen markant.

- Gör det strukturerat – bestäm tid/antal gånger, så du inte sitter och småkollar hela tiden.

- Ägna också en stund och fundera över din arbetssituation – är det okey för dig att ha det så här?

 

Tänk på att både din kropp och hjärna behöver vila. Därför är det bra att träna på att dra gränser. Håller du alla kanaler öppna blir det inte tid för reflektion och eftertanke.

 

Lata tips

- Ge dig tid för återhämtning och känn efter vad du vill

- Prova att säga nej när du brukar säga ja på rutin

- Prova att säga ja till något som går utanför komfortzonen

- Träna på att använda dina sinnen medvetet

- Var lite busig, tänk dig in i hur din inre pojke/flicka skulle göra

 

Jag önskar dig en lycklig och skön sommar

2 juli - Gör något klokt av din dag

 

- Gårdagen är förbi, försök acceptera och släppa taget om sådant som håller dig fast, men inte ger dig energi.

- Imorgon är en ny möjlighet, men låt den komma just imorgon.

- Idag är det enda du vet, just här, just nu – gör något klokt av din dag, av stunden.

 

 

 

6 juni - Låt öronen göra jobbet

Har det hänt dig att du ivrigt börjat berätta något och kommer till en punkt där din ”lyssnare” också känner igen sig. Inte bara känner igen sig, utan dessutom varit med om något mycket värre/bättre/häftigare OCH plötsligt tar över din berättelse full av iver att berätta om sina erfarenheter. När samtalet är slut inser du att din motpart aldrig lyssnade klart på dig eller frågade vidare om din berättelse. Du blev kvar med dina ord och känslan av att bli lite snuvad, eller än värre, lite obetydlig.

 

Oftast fungerar det bra att ge och ta i ett samtal. Men det kan ändå vara klokt att uppmärksamma och bli lite mer medveten över sitt eget agerande.

 

Vill du bli en god lyssnare finns det ingen genväg – du behöver prata mindre själv. Är du dessutom ledare och samtalar med medarbetare är det här synnerligen viktigt och närmast tjänstefel att inte ta sig tid att lyssna. Tro mig, människor omkring dig är minst lika intressant som du själv.

 

Det råder ingen tvekan om att en bra ledare är just en god lyssnare. En tränad lyssnare har dessutom förmågan att höra även det som inte sägs verbalt. Något som vi alla kan träna upp – lyssnandets konst.

 

"Men du hör ju inte vad jag säger” handlar förstås inte om avsaknaden av hörsel utan avsaknaden av att lyssna. Och varför lyssnar vi inte då? Många gånger är det faktiskt så illa att vi själva sitter och laddar för att få prata, så att det inte finns utrymme att ta in vad den andra personen säger. Vi kanske är dömande och håller inte med, men ofta handlar det om att vara för disträ, kanske stressad, för att verkligen orka lyssna.

Så om du vill bli en bättre lyssnare får du några tips här:

  • Börja med att bestämma dig för att lyssna medvetet. Det kommer inte automatiskt om du inte redan är en god lyssnare.
  • Fokusera på att hålla fokus, fokus och fokus under samtalet, det är din enda möjlighet för att klara av att lyssna.
  • Det märks om du är närvarande så titta på den du pratar med och tänk på ditt kroppsspråk, inga korsade armar eller andra distraktioner.
  • Visa att du är intresserad och lyssnar med hummande, nickar, gester.
  • Var nyfiken och uppmana personen att utveckla, berätta mer, spegla det personen säger genom att upprepa. Ställ en fråga när det behövs utan att avbryta allt för ofta.
  • Våga låta det bli tyst ibland. I tystnaden föds utveckling.

 

Några viktiga kom ihåg

  • Dina egna tankar är flera gånger snabbare än orden från den som talar. Därför är det lätt att ge sig ut på egna tankeresor om du är ovan att lyssna. Gå tillbaka till fokus, du ska inte bara höra utan verkligen uppmärksamma vad personen uttrycker.
  • Undvik att omtolka och tänka ut en lösning, du är lyssnare, inte problemlösare. Vill du verkligen ge ett råd, fråga personen om den vill ha det. Ofta vet personen själv lösningen, men behöver få prata och bli hörd.
  • Tro aldrig att du verkligen förstår en annan människa, det är omöjligt. Du kommer aldrig att få en hel bild utan fragment som baserar sig på den personens upplevelse. Om du i din tur går till dina referensramar och börjar värdera, då är du farligt ute och förmodligen i full färd att hitta lösningar. Försök då släppa och gå tillbaka och låt öronen göra jobbet. Du behöver varken hålla med eller säga att du har en motsatt uppfattning och definitivt inte en lösning. Det är din empati och dina öron som behövs.

 

Varmt lycka till och gör nya försök veckan efter, efter och efter.

 

 

13 maj - Kom ner i varv på en minut

Andningen är fantastisk, den sköter sig alldeles själv utan att vi behöver göra något åt den. Men om du lär dig att använda andningen medvetet får du stor hjälp när du behöver komma ner i varv. Här kommer en övning som du kan göra till en vana.

 

  • Sätt dig på en stol så att du sitter stadigt med fötterna i golvet.
  • Luta dig lätt bakåt och öppna upp bröstkorgen så att du får in ordentligt med luft.
  • Blunda gärna, det kan vara enklare att fokusera på övningen då, eller håll ögonen öppna om du hellre vill det.
  • Andas in genom näsan och långt ner i magen under fem sekunder, håll andan i några sekunder och andas ut igen i cirka tio sekunder.
  • Upprepa under en minut eller om du behöver flera minuter.

 

Det här är en effektiv övning när du känner dig stressad. När du andas medvetet är det svårt för hjärtat att rusa och du fyller på ordentligt med syre. Redan efter några andetag (fyra/fem) går pulsen ner och kroppen börjar återhämta sig igen.

 

När vi är stressade är det vanligt att andas alldeles för ytligt vilket gör att vi får i oss för lite syre och det är enkelt att börja hyperventilera.

 

Andningen är det mest effektiva sättet att komma till lugn så börja med den här andningsövningen varje dag och gärna flera gånger om dagen. Både när du verkligen behöver den, men också i förebyggande syfte – så sluta inte om du känner att du är mindre stressad.

 

Är du utsatt för långvarig stress är det viktigt att du gör något åt din situation. Här kan du läsa mer om mindfulness.

4 maj - Andas medvetet

Det finns många olika andningsövningar att prova på. Gemensamt för dem alla är att du får en liten paus från tankeflödet och tränar på att fokusera och öka din medvetenhet.

 

Andningsövning när du vill pigga upp dig

Håll för vänster näsborre med ett finger och andas djupa långsamma andetag – in och ut – genom höger näsborre. Det här är gasen i din kropp som ger dig mer energi. Ett bra sätt om du vill pigga upp dig.

 

 

Andningsövning när du vill komma till ro

Håll för höger näsborre med ett finger och andas djupa långsamma andetag – in och ut – genom vänster näsborre. Det här är bromsen i din kropp som får dig att slappna av och komma till ro. Prova gärna om du har svårt att sova.

 

Lycka till!