De sju attityderna

Att träna mindfulness sju attityder blir vi människor sannolikt aldrig helt färdiga med. Det tål att påminna sig själv och kanske kan du hitta nya dimensioner i dina betraktelser. Du som inte tränat mindfulness kan självklart reflektera ändå, det handlar om att vara människa - att leva.

 

Du kan snabbt läsa igenom alla attityder - men - min rekommedation är att du tar till dig en attityd för varje vecka. Rom byggdes inte på en dag, inte heller vår förmåga att lära nytt och öka sin egen medvetenhet. Men det är guld värt att träna, så börja redan idag med den första attityden.

 

Gör gärna små anteckningar och följ din egen resa. Kom ihåg att du gör det enbart för din egen skull, men när du lär dig att leva med dessa attityder kan du vara helt övertygad om att just du - bidrar till en vänligare värld.

 

Attityder att träna

1 - Inte döma

2 - Tålamod

3 - Nybörjarsinne

4 - Tillit

5 - Inte sträva

6 - Acceptans

7 - Släppa taget

Stillhet i Grundlsee.

 

Mindfulness sju attityder

Jag iakttar, utan att döma.

Så klart........

Jag vill, jag kan, jag vågar....

Det blir som det ska bli.

Go with the flow.

Det är som det är just nu i den här stunden.

Dags att gå vidare

Första attityden - inte döma

Fundera ett kort ögonblick på hur snabbt det går att döma eller göra en bedömning. Hur snabbt du placerar in saker/människor, händelser i fack med olika etiketter, dessutom i tron att det är sanningar. Något är bra/dåligt, rätt/fel, möjligt/omöjligt – listan av dualiteter kan göras oändligt lång.

 

Men tänk om det finns nya sätt att se på saken. För självklart är det så. Kanske har vi bara lite för bråttom och för vana att stoppa in saker i ett fack och då är det enkelt att gå på gamla meriter, för att inte säga autopiloten, utan att vidga tankebanorna. Det är de gamla valda sanningarna som får styra. Du är oftast inte ens medveten om att du gör det.

 

Ta som utmaning att öva på att se med nya ögon. Se att dina tankar är just tankar och inte sanningar. Ju mer medveten du blir om ditt automatiska sätt att reagera och agera ju fler gamla värderingar kan du släppa. För tänk om

 

dom nya skulle få dig att må så mycket bättre! När du märker att du faller in i gamla hjulspår och bedömer/dömer gör bara ett omtag och byt perspektiv. Utsikten är oftast annorlunda från andra sidan.

 

Viktigast av allt – du själv. Ofta är vi allra, allra hårdast mot oss själva. Var inte så snabb med att döma dig själv utan träna även på att se på dig själv med nya, nyfikna ögon. Du själv är ju trots allt det absolut bästa du någonsin kommer att ha.

 

Avsluta gärna dagen med att skriva ner tre saker/situationer du lyckats observera utan att döma, eller tre gånger när du blivit medveten om att du just håller på med att döma och kanske lyckas byta perspektiv. Ju mer medveten du blir om dig själv - ju klokare val kan du göra.

Andra attityden - tålamod

Vad är tålamod för dig?

Tänk dig att lugnt utstå väntan, förseningar eller svårigheter som vi alla drabbas av under livet. Att kunna se och acceptera att allt har sin tid, även svåra saker. Acceptera att det är som det är just nu i den här stunden och vila i tålamod med att våren kommer igen, att du faktiskt inte ska sitta i bilkön resten av livet, den sorg du känner nu kommer att förändras och lätta, att dina tankar inte alltid kommer att vara grumliga, att du gör fel, att andra gör fel.

 

Vi lever i en tid när allt ska gå snabbare och snabbare – vi ska ha snabba resultat. Når vi inte målen tillräckligt snabbt byter vi gärna spår och hinner egentligen aldrig veta om något är bra eller inte, bedömningen går snabbt i vår strävan att snabbt komma fram. Hur många gånger har du valt fel kö? Just du väljer alltid fel kö. Hmmmm du kanske redan nu hör hur det låter. Har du verkligen så bråttom, eller tror du bara det, eller än värre – är du så fylld av stress att ditt tålamod inte orkar med att ens stå i kö? Du kanske inte ens hinner reflektera över hur du har det med dig själv?

 

Tänk om du istället skulle försöka slappna av när du står där i kön. Andas lugnt och stilla, kolla dig omkring, vad ser du – du kanske till och med kan byta ett ord med någon annan som står i kön. Du kan göra det till en trevlig stund med dig själv eller tillsammans med någon.

 

Så vad sägs om att anta en utmaning under den här veckan? Det kräver inga som helst förberedelser, bara starta med träningen för att bli mer medveten och träna ditt tålamod. Börja med att identifiera i vilka situationer tålamodet vill svika dig och tänk dig att du vid de tillfällena bestämmer dig för att ta en liten paus, att vila i dig själv innan du låter adrenalinet rusa iväg med dig. Inse att du inte kommer att komma fram snabbare för att adrenalinet rusar och det blir svart i huvudet. Visa tålamod mot dig själv och mot din omgivning.

 

Och om allt ändå väller upp inom dig, andningen blir ytlig, det är kaos i huvudet och du vill bara fly och komma fram och komma bort ifrån situationen du är i. Rikta då ditt fokus till din andning. Dra ett djupt andetag som når ända ner i tårna och ut igen. Du kan också lägga ena handen på magen och känna var du har din andning, i svåra situationer börjar vi gärna hyperventilera och glömmer bort hur andningen ska vara. Om du sitter ner kan du också lägga händerna i knät och dra några djupa livgivande andetag som når ända ner i tårna och upp igen. Fokusera på din andning tills den är lugn igen och tanketjattret i huvudet har lugnat sig. Och när du lugnat dig, börja observera på nytt och se på din situation, dig själv och vad du upplever.

 

Försök minnas att när det är som allra mörkast, kommer det snart att bli ljust igen och om du står i kö, så är det snart din tur att betala.

 

Öva på den stora konsten att bara vara och på ditt tålamod. Lycka till!

Tredje attityden - nybörjarsinne

Jag söker inte. Jag finner”, några välkända ord av Pablo Picasso. Och på frågan om hur hans konst utvecklades svarade han ”jag målar alltid i nuet”.

 

Tänk dig att ha kvar nybörjarens sinne, glöden i att söka nytt, att medvetet bestämma sig för att inte helt fastna i ett fack och låta autopiloten styra hela resan, utan våga prova nytt mitt i stunden. Kanske var det just det som också gjorde att Picasso kunde utveckla sin egen stil - kubismen.

 

Visst kan det vara bekvämt att göra saker på sitt gamla beprövade sätt. Men vi har också en tendens att tänka i gamla hjulspår. Och tänker vi i gamla hjulspår, löser vi också uppgifterna på samma sätt. Det behöver givetvis inte alltid vara fel men risken är att vi fastnar i cementerade uppfattningar som vi dessutom tror är sanningen, den enda riktiga. För tänk om .......

 

Så hur skulle du kunna använda dig lite oftare av nybörjarens sinne?

 

Utmana dig själv genom att sätta på dig nya glasögon och se vad du finner. Observera uppmärksamt det du möter, dem du möter, situationer du hamnar i med det nyfikna barnets ögon, med nybörjarens ögon. Lägg också märke till dina tankar, skulle det vara möjligt att tänka på ett nytt sätt?

 

Försök lägga dina gamla sanningar åt sidan och allt du redan tror dig “veta”.

 

Bli medveten om det fantastiska som finns omkring dig. Om hur fantastisk du själv är. Våga testa nytt! Märker du att du tänker negativt om något/någon – prova att vända på det och leta det positiva, märker du att du tjatar på att skorna ligger över hela hallgolvet – se om du kan hitta ett nytt sätt att få familjen att engagera sig, säg ett vänligt ord till någon okänd, bemöt ditt barn på ett nytt sätt, köp en tröja i en färg du aldrig haft, låt kreativiteten flöda och våga se det unika, våga vara den unika person du är. Våga vara nybörjare igen och känn hur det känns.

 

Kom ihåg att reflektera över ditt nybörjarsinne – kanske genom att skriva ner några tillfällen där du medvetet använde dig av ditt nybörjarsinne och lägg märke till hur det känns, hur du känner dig när du väljer nytt.

 

Lycka till!

Fjärde attityden - tillit

Börja med att fundera ett litet ögonblick på hur det känns när du känner tillit? Och till vem känner du tillit?

 

Att ha tillit är för mig både ett sätt att se på mig själv med vänlighet och känna tilltro till mig själv, såväl i smått som i stort. Att lita på min intuition som talar om saker för mig, likväl som att våga lyssna på vad kroppens signaler säger till mig. Våga ha tillit till det goda, trots att det ibland kan kännas en aning förbryllande och svårt. Det handlar också om mitt sätt att se på andra människor och på deras förmåga och bemöta med tillit och värme.

 

Reflekterar du någon gång över hur ofta du oroar dig i förväg och hur ofta det där allra värsta egentligen inträffar? Med facit i hand oroade du dig många gånger alldeles i onödan och hur känns det, onödig energi som inte gjorde dig det minsta gott. Tänk dig att träna på att våga släppa oro och leva här och nu, väl medveten om att du själv kan styra dina tankar och inte fångas in i det virrvarr och den förvrängning som kan lura i tankarna. För som någon klok sa – ta hellre ut lyckan i förskott, det värsta som kan hända är att du varit lycklig i onödan. Prova får du se!

 

Fortsätt din träning i medveten närvaro och våga känna tillit till att det som kommer till dig har en mening, att det är det rätta för just dig i din utveckling just nu. Att uppleva och känna tillit skulle kort och gott kunna summeras – att våga stanna kvar och betrakta det som sker utan att dras in allt för mycket i innehållet som tankar och känslor formar, att ta ansvar för mig själv och mina upplevelser i olika situationer.

Femte attityden - att inte sträva

Att inte sträva – hur skulle det gå till för oss som lever i ett så ytterst målinriktat samhälle byggt på prestation.

 

Tänk dig tanken att släppa förväntningar och strävan och låta resultat få bli som det blir. Vad händer med dig när du läser det? Låter det galet i dina öron, blir du orolig? Eller känns det lugnt och rogivande, är det så du försöker leva?

 

Precis som med det mesta i livet behöver vi hitta balansen även i förhållningssättet att inte sträva. Du ska givetvis inte sluta sätta upp dina mål, vi ska aldrig glömma att det ligger mycket kraft i rätt ställda målbilder. Men prova ändå att höja blicken något och försök se saker i ett lite större perspektiv. Tanken är ju inte heller att du ska ramla ihop och vara helt dränerad på lust och kraft när du är på väg till ditt mål, eller när du når det. Du ska ha roligt på vägen och inte dra på en tung börda av strävan. Och ur det perspektivet kanske mindfulness femte attityd med ett icke strävande förhållningssätt kan upplevas rätt så okey. Rätt så fridfullt. Kanske.

För tänk dig om du i din vardag, i ditt liv skulle kunna uppehålla dig och vara i stunden, medveten och fokuserad på en sak i taget utan att belasta ditt sinne med tung strävan som så lätt väcker prestationsångest inom oss. Något som gör allt för många sjuka, om än inte direkt, så på sikt. Prestationsångest är likt en sjukdom som biter sig fast och tär på både kropp och sinne. En ytterst vanlig grogrund till utbrändhet. Människor med höga prestationskrav får ständigt jobba med att påminna sig själv och slåss mot dessa krafter för att klara av att sätta gränser och inte bara dras med i karusellen - om de är medvetna vill säga. De som inte är medvetna vaknar tyvärr ofta allt för sent och har en lång, lång tid av rehabilitering framför sig. Och skalar vi av ett skal i taget närmar vi oss kärnan i all denna prestation och finner oftast en känslig och kär person som bara vill vara så duktig, så omtyckt, så älskad.

Min uppmaning till dig - unna dig att njuta mer av resan istället för att vara alltför fixerad vid att sträva mot målet. Det är i nuet du upplever, det är där du kan påverka och det är det som för dig vidare mot målet.

 

Gör glatt dina planer - men uppehåll dig inte i framtiden, njut istället av nuet och resan med att göra en sak i taget.

Sjätte attityden - acceptans

Acceptans, jag undrar om det här kan vara den allra svåraste attityden för många av oss. Det är givetvis inte den minsta konst att acceptera goda förhållanden. Ordet skulle aldrig ha kommit till om det bara handlade om det.

 

Men att acceptera och våga se verkligheten som den är och stå ut när du är övergiven, sårad, känner dig orättvist behandlad, när du vill fly bort från det onda, när nuet förtär dig - det kräver sin övning.

 

Att acceptera betyder inte att du ska vara kvar i det som förtär dig, du behöver inte tycka om det som sker - men det är först när du kan acceptera och tillåta att det är som det är i stunden, först då blir bilden klar och först då kan du medvetet välja nytt.

Låt andningen hjälpa dig på vägen och fly inte bort eller tryck undan dina tankar och dina känslor. Titta på dem, ge dem utrymme och se hur de förändras. För de förändras verkligen under tiden du betraktar dem. Skulle du vilja kan du träna på att gradera känslorna när de är som värst på en skala ett till tio, där tio är intensivast och sedan betrakta och se att intensiteten förändras. Det kan vara mycket trösterikt att påminnas om att det faktiskt inte är så illa hela tiden.

 

Att acceptera är verkligen att lägga ned stridsyxan och sluta slåss mot demoner. Du kan aldrig hålla borta det som redan är. Men du kan stund för stund låta din ödmjukhet inför situationen ge dig ny kraft att ta dig vidare, när du först accepterat att det är som det är. Och minns vem det är som styr dina tankar - du.

 

Fortsätt att växa genom att träna acceptans med vänlighet och värme.

Sjunde och sista attityden - släppa taget

Så är vi då framme vid den sjunde och sista attityden - att släppa taget.

 

Tänk dig föregående attityd acceptans - och nu släppa taget. Går det att släppa taget om du inte har accepterat?

Låt andningen hjälpa dig även här. Låt den vagga lugn i sinnet och våga släppa taget om det du behöver släppa taget om.

Precis som med livet självt har allt en början och allt har ett slut. Du kanske har upplevt att slut är lika med död, sorg, saknad många gånger också stor besvikelse. Så är det förstås ofta och självklart är saknad och sorg känslor som kan vara tunga och svåra att hantera – hur skulle det kunna vara på något annat sätt?

Men även goda och fina stunder har ett slut. Visst är det gott för själen att komma ihåg all glädje och tacksamhet du fått uppleva, tänk på det ibland - men lev inte kvar i det som varit. Våga släppa taget och våga tro att slutet också är att famna början på något nytt.

Visst kräver det sin träning att släppa taget om det som varit. Släppta taget om tankar som inte gör dig gott, händelser som inte blev som du hoppats på, besvikelser, ofärrätter, det materiella som styr oss så hårt. Våga släppa taget om ältandet av det som varit och släppa oron för det som ska komma.

Rom byggdes inte på en dag och att släppa taget likväl som förra veckans attityd acceptans, är sannolikt något vi alla kommer att få jobba med genom livet. Men ju mer medveten du blir om dina egna reaktioner ju klokare val kan du göra.

 

Utmana dig och våga se med klara ögon på saker, tankar, människor eller vad det kan röra sig om, som du behöver släppa taget om. Och våga släppa. Se vad som händer utan att bedöma. Låt det vara som det är – här och nu.

 

Du vet också med dig själv om du behöver göra någon djupare bearbetning av tidigare händelser, av något som tynger dig för att kunna släppa taget, ta då tag i det nu. Du är värd att leva i samklang, balans och glädje – ditt liv är nu.

 

Värme och omtanke till dig!