Mindfulness

Mindfulness - Här & Nu

Fem goda anledningar att öva mindfulness

 

  • Du minskar stress och oro och kommer lättare ner i varv
  • Du lär dig att fokusera bättre och bli mer medvetet närvarande i stunden
  • Du lär dig hur du kan hantera tankar och känslor
  • Du får bättre sömn
  • Du lär dig hur du kan bryta gamla invanda mönster och göra medvetna val

 

Mindfulness är ett mångtusenårigt levnads- och förhållningssättet - det är dessutom den enda mentala träningsformen som är forskningsbaserad. Det är ett effektivt sätt att öka sitt välbefinnande och sin livskvalitet. Du tränar upp din förmåga att hålla fokus för att verkligen vara medveten och närvarande i den stund du befinner dig. Det handlar också om att lära sig att leva med ett mer öppet och nyfiket förhållningssätt där du ser fler perspektiv och inte är så snabb på att döma - både dig själv och andra.

Du kommer att bli mer medveten om vad som händer både inom dig själv och runt omkring dig och därför också kunna göra klokare val. Det innebär bland annat att du blir mer lyhörd och upptäcker snabbt vad din kropp signalerar till dig vid till exempel för hög stress och kan bryta en ond spiral och välja nytt.

 

- Det här kan och låta enkelt, men är något vi ständigt behöver träna på och som en klok person sa - det finns bara ett sätt för den som vill förstå - prova själv.

 

Gör en enkel test - och se om mindfulness är något för dig

 

 

 

 

 

 

Kurser och föreläsningar

Titta närmare på mindfulnessprogrammen, du kan också boka en föreläsning när det passar dig eller ditt företag bäst.

 

Här hittar du också några övningar du kan starta med och se vad tidigare kursdeltagare säger.

 

Forskning om mindfulness

  • Mindfulness är forskningsbaserat, ett flertal forskningsrapporter visar bland annat att mindfulnessträning ger minskad stress, minskad oro, bättre sömn, minskat lidande, ökad förmåga att hantera smärta och ökad livskvalitet. Träningen ger också ökat fokus, bättre uppmärksamhet, ökad självinsikt och koncentrationsförmåga. Det senaste årens hjärnforskning kring mindfulness visar på en mängd positiva effekter på den mänskliga hjärnan, läs mer om forskningsresultaten - klicka här

 

  • Träning och lugn håller cellerna unga, Nobelpristagare och forskaren Elizabeth Blackburn - klicka här

 

  • Mannen som får världen att meditera, Jon Kabat-Zinn - klicka här

 

  • Varför är du tyngd av sorg min själ och full av oro?, Åsa Nilsonne - klicka här.

 

 

  • Tips på böcker, artiklar med mera

Copyright © All Rights Reserved ACA-Coaching

 

www.acacoaching.se

info@acacoaching.se

 

Besöksadress - Fasanvägen i Nykvarn och Luntmakargatan i Stockholm