Mindfulnessprogram

Mindfulnesskurser och föreläsningar

Lev i nuet, lär av stunden. Mindfulness är en livslång färd längs en väg som

sist och slutligen inte leder någonstans, blott till den du är. Jon Kabat-Zinn

Vad kan du göra om du både vill prestera bra och samtidigt må och leva ett bra liv?

Vi lever i ett samhälle med enorma möjligheter, samtidigt som det också skapar stora utmaningar. Ständigt uppkopplade, ständigt nåbara med ett överflöd av information, pressade att hinna med, förändringar, oro, tiden som inte vill räcka till – och mitt i allt detta pågår livet. Mindfulness är ett sätt att lära sig hantera stress och oro och den enda formen av mental träning som är vetenskapligt forskningsbaserad med mycket goda resultat. Du tränar också upp din förmåga att fokusera på det du håller på med i stunden - här och nu – för att inte ryckas med i allt som rör sig omkring dig. På det sättet får du mer gjort samtidigt som du mår bättre. Med bara 10 minuters träning om dagen omformas hjärnan så att du blir mer medveten, bättre kan styra ditt beteende, minska irritation och bli bättre på att sätta dina egna gränser är några exempel. Du lär dig att förhålla dig till livets upp- och nedgångar på ett lugnare sätt och kan leva ett medvetet och gott liv där du själv är med och styr.

 

Kurser och Föreläsningar om mindfulness

- för företag och privatpersoner -

 

Samtliga utbildningar hålls på Luntmakargatan 52 i Stockholm om vi inte kommer överens om annat. Både kurser och föresläsningar passar både privatpersoner och företag.

 

Priser som anges är inklusive moms för privatpersoner och exklusive moms för företag. Avbetalning utan kostnad.

1. Individuell kurs - Mindfulness & coaching i vardagen

Med det här kursupplägget kombinerar du det bästa av två världar – mindfulness och individuell coaching. Du gör en personlig resa där du blir mer medveten och får med dig många insikter och verktyg för att hantera utmaningar, förändra beteende och må bra här och nu.

UPPLÄGG

Du varvar minfulnessträning, med teorier och vardagsövningar, erfarenheter och coaching. Mindfulnessträningen gör du med träningsprogrammet Här & Nu - Sveriges mest använda och enda forskningsbaserade mindfulness-program - direkt i din mobil eller på datorn under åtta veckor. Din egen träning är en viktig del av utbildningen.

 

När vi träffas för coaching, vid fem tillfällen, coachar vi utifrån din situation, både din mindfulnessträning men också din aktuella situation privat eller på jobbet, så att du kan omsätta dina nya kunskaper och insikter direkt.

Coachingtillfällen - v 1 vid uppstart, v 3, v 5, v 7 och vid avslut. Egen träning under åtta veckor

 

DU KOMMER ATT LÄRA DIG

- Hitta förhållningssätt för de utmaningar du möter

- Hantera vardagens stress och krav

- Se nya möjligheter

- Fokusera för att utveckla och använda dina egna resurser smart

- Göra koka val

- Dra gränser

- Må bättre som människa, bli bättre på att lyssna och kommunicera tydligare

 

TEMA FÖR KURSVECKORNA

Vecka 1, Lämna autopiloten och lär känna din kropp

Vecka 2, Observera din andning,

Vecka 3, Var närvarande i andning och kroppsrörelse,

Vecka 4, Bara sitt - Här och Nu,

Vecka 5, Acceptans,

Vecka 6, Hantera svårigheter,

Vecka 7, Tankar är inte fakta,

Vecka 8, Ta hand om dig och befäst din träning

 

PRIS

5 600 kronor inkl moms för privatpersoner och exklusive moms för företag

 

 

2. Föreläsning - Prestera på topp och må bra - samtidigt!

Under cirka 2 timmar får du veta mer om vad mindfulness är, varför det är så verksamt mot stress, vad som

händer i kropp och hjärna vid träning och mycket mer. Du får också prova på några övningar och kommer att gå

hem med många kloka insikter. Föreläsningen är exklusiv för varje grupp och anpasss nligt era önskemål

beroende av målgrupp.

 

Deltagare som sedan väljer att gå en fördjupningskurs i mindfulness, får ett förmånligt pris på kursavgiften.

 

PRIS PRIVATPERSONER

Grupp 5 - 8 personer - 400 kronor/person

Grupp 9 - 15 personer - 350 kronor/person

Grupp 16 - 20 personer - 300 kronor/person

 

PRIS FÖRETAG

6 000 kronor.

 

3. Frukostföreläsning om mindfulness

Under cirka en timme får du veta mer om vad mindfulness är och prova på några övningar. Du kommer att starta dagen lugnt och stilla och gå till resten av din dag med ett leende på läpparna. Föreläsningen är exklusiv för varje grupp och anpassas enligt era önskemål beroende av målgrupp.

Deltagare som sedan väljer att gå en fördjupningskurs i mindfulness, får ett förmånligt pris på kursavgiften.

PRIS FÖRETAG

2 500 kronor.

4. Föreläsning - Lugn & fokus med mindfulness

 

En föreläsning med fokus på stress, vad är stress, vad händer i din kropp och hjärna och om hur mindfulness kan vara ett verktyg för att minska din stress. Du får också prova på olika övningar, för att själv upptäcka vad som händer i dig när du tränar mindfulness. Föreläsningen sker i samarbete med Martina de Fretas på Mindful Steps.

 

PRIS PRIVATPERSONER

400 kronor/person.

 

PRIS FÖRETAG

6 500 kronor för företag.

 

5. Program - Mindfulness på arbetsplatsen

Att träna mindfulness på arbetsplatsen innebär att effektiviteten och produktiviteten ökar, samtidigt som medarbetarna upplever sig mindra stressade, fokuserar bättre, utvecklar sig själva och fungerar bra både på arbetet och privat.

 

Vilka behov har ni på ditt företaget?

- vi startar med en förstudie

- en inspirationsföreläsning

- arbetsgruppen startar sin träning 2 x 10 minuter/dag under 12 veckor

- genomgång av resultat

 

PRIS: fråga efter offert

 

 

 

6. Mindfulnesskurs i grupp - start hösten 2018 - lär dig mer om dig själv!

Här & Nu-programmet, 8 veckor

Sveriges mest beprövade och forskningsbaserade mindfulnesskurs

 

Om kursen

Att lära sig mindfulness innebär att du lär känna dig själv på ett personligt plan. Du tränar på släppa stress och oro och leva mer i nuet och lär dig var dina egna gränser går och hur du kan göra för att må så bra som möjligt. Vi varvar meditationsövningar med teori, goda samtal och observationer kring träningen och du tränar för att göra mindfulness till en självklar del i din vardag. Längre ned kan du läsa om veckoupplägget.

 

Datum och tid

Vi startar kl. 17.30 -- ca 1,5/2 timmar per gång. Datum - 18/9, 25/9, 2/10, 9/10, 16/10, 23/10, 30/10 och 6/11. Du tränar på egen hand ca 30 minuter/dag 6 dagar i veckan under kursveckorna.

 

PRIS: 3 900 kronor inklusive moms för privatpersoner.

15 procent rabatt för ungdomar upp till 25 år, studenter, arbetslösa, pensionärer och för dig som värvar en kurskompis.

 

I priset får du 8 veckors instruktörsledd mindfulnesskurs och kursmaterial. Du får också extra övningar, support och stöd av mig under hela kursen plus ett uppföljningstillfälle via mejl/telefon med individuell återkoppling/coaching.

Det är alltid små grupper där alla får komma till tals.

 

Har du gått kursen tidigare och vill repetera den för att få nya insikter får du gå kursen för endast 1 700 kronor.

 

Avbetalning utan kostnad: Mitt mål är att verka för ett mer mindfullt samhälle därför får du möjlighet att dela upp betalningen utan några extra avgifter.

 

Tema för kursveckorna

Vecka 1, Lämna autopiloten och lär känna din kropp

Vecka 2, Observera din andning,

Vecka 3, Var närvarande i andning och kroppsrörelse,

Vecka 4, Bara sitt - Här och Nu,

Vecka 5, Acceptans,

Vecka 6, Hantera svårigheter,

Vecka 7, Tankar är inte fakta,

Vecka 8, Ta hand om dig och befäst din träning

 

Vid ett kurstillfälle tittar vi också närmare på förändringsarbete och vad som sker inom oss när vi försöker ändra beteende och hur du kommer över eventuella hinder. Efter kursens slut erbjuder jag ett tillfälle via mejl/telefon för personlig uppföljning med support för att befästa din träning.

 

Meditationsövningar och egna upptäckter med mindfulness sju attityder

Du får prova på fem olika meditationsövningar - Kroppsskanning, Andningsankaret, Andrum, Sittande och gående meditation samt mindful yoga. Du tränar också din medvetenhet i vardagen och övar på att lägga märke till hur du förhåller dig till mindfulness sju attityder, en för varje vecka. Vi pratar sedan om våra upplevelser, mycket spännande och utvecklande.

Anmäl dig här/Hör av dig

 

 
 
 

Därför satsar kloka företag på mindfulness

Minskad stress

Tid för återhämtning

Ökat fokus som ger högre effektivitet

Balans mellan arbete och privatliv

Bättre kommunikation

 

Hållbara företag satsar på hållbara medarbetare

 

 

Prova på två enkla övningar

Att meditera handlar om att träna på att lägga märke till dina tankar, känslor och vad din kropp signalerar och iaktta utan bedömningar.

Det är ingenting du ska åstadkomma, mer än att försäka vara närvarande i stunden och lägga märke till dina upptäckter.

 

Andningsövning

  • Andningen hjälper dig alltid att komma tillbaka till här och nu. Bra att ta till när du till exempel känner dig uppvarvad eller inför en svår uppgift.
  • Sätt dig på en stol och blunda. Notera var du känner andningen bäst vid näsan, i bröstkorgen eller i magen.
  • Dra tre djupa andetag och sitt sedan kvar några minuter och följ bara dina andetag hela vägen in och hela vägen ut. Lägg märke till effekterna.

 

Sittande meditation

  • Sätt dig på en stol, blunda och andas lugnt och stilla.
  • Du ska bara registrera vad du lägger märke till, vilka ljud du hör, tankar som kommer till dig, om du känner något i kroppen och se allt som det är just i stunden. Andas, lägg märke toch låt allt vara precis som det är. Tänk dig molnen som vandrar på himlen, notera att de finns men låt dem vandra vidare.
  • Börja med att sitta några minuter och andas lugnt och stilla under tiden. Ge inte upp om du tycker det känns tråkigt eller slås av tanken ”det här ger ju ingenting”, se det bara som en del i träningen och gå tillbaka till andningen.

Röster från kursdeltagare

Fem av fem möjliga

- Det här är en bra kurs för att lära sig att bli ett med livet och lära sig se livet istället för att låta det gå förbi och missa allt det fina som erbjuds. Hade bara önskat mig ännu fler kurstillfällen. Dessutom går det inte att få en bättre instruktör. Agneta är pedagogisk, noga, informativ, har en lugnande röst som gör att man slappnar av, tillåtande, vägledande, närvarande. - Gå den här kursen! Cissi

Tips till alla par

- Det är kul och utvecklande att gå kursen tillsammans i en parrelation och det är en intressant möjlighet att testa och se vad det leder till för en själv och tillsammans.

Emil

Bra upplägg

Du guidade oss genom övningar och reflektioner med stor respekt och värme. Du känns trygg, kompetent, full av visdom och ”såg” alla individer i gruppen varje gång. Maria

 

Fem av fem möjliga, gå du med

- Hade aldrig kunna tänka mig detta - klart över förväntan. Bra med all fakta bland annat om hur hjärnan påverkas av meditation och vad attityderna innebär. Jag har lärt mig att fokusera på nuet och att inte vara för mycket i det förgångna eller oroa mig för mycket för framtiden. Helt klart minskad stress. Det har också blivit lättare att acceptera situationer som de är här och nu och lära sig släppa taget eller ta ett beslut därifrån. Acceptansen är också ett sätt att hantera smärta, oro och ångest. Det har varit bra diskussioner och bra med feedback på veckans träning. Jag har blivit påmind och fått ytterligare energi att fortsätta och fått tips på hur jag kan gå vidare. Gun

Copyright © All Rights Reserved ACA-Coaching

 

www.acacoaching.se

info@acacoaching.se

 

Besöksadress - Fasanvägen i Nykvarn och Luntmakargatan i Stockholm